Program "Za życiem"
Ośrodek Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczy w Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych w Grudziądzu
Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą-miasto Grudziądz a Ministerstwem Edukacji Narodowej dla potrzeb Rządowego Programu Kompleksowego Wsparcia dla Rodzin „Za Życiem” (Priorytet II, działania 2.4 – Utworzenie Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych za szczególny uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością).
Zespół Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych w Grudziądzu przy ul. Parkowej 25 w latach w latach 2017-2021 pełni funkcję wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego.
Od dnia 12 grudnia 2017 r. w ramach Programu prowadzone są w Zespole Placówek bezpłatne zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zajęcia te odbywają się na podstawie dostarczonej do Zespołu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przeznaczone są dla dzieci, u których została wykryta niepełnosprawność lub zagrożenie wystąpienia niepełnosprawności.
- Zajęcia polegają na stymulowaniu rozwoju psychoruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka z uwzględnieniem rozwoju jego aktywności i uczestnictwa w życiu społecznym.
- Celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych dziecka, porozumienia się, radzenia sobie z emocjami oraz wsparcie rodziny dziecka.
Do zadań Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego należy:
- udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka,
- wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej,
- wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy,
- organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt. 1 ustawy – Prawo oświatowe oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów,
- koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu.
W ramach zajęć, w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, stosowane są m.in. metody, takiej jak:
- terapia integracji sensorycznej
- terapia polisensoryczna
- Snoezelen – sala doświadczania świata
- terapia behawioralna
- terapia z wykorzystaniem lalki terapeutycznej „EmpathyDolls”
- terapia metodą M. Montessori
- terapia metodą M.CH. Knill
- terapia metodą A. Tomatisa
- terapia metodą EEG Biofeedback
- terapia Makaton
- metoda dobrego startu
- wspomaganie rozwoju mowy, porozumiewania się i kompetencji komunikacyjnych
- terapia ruchu rozwijającego metodą W. Sherborne
- gimnastyka korekcyjna
- rehabilitacja ruchowa
- terapia korekcyjno-kompensacyjna
- terapia ręki
- terapia taktylna
- socjoterapia
- kynoterapia
- terapia logopedyczna
- terapia pedagogiczna
- terapia psychologiczna
Sposób prowadzenia zajęć:
- terapeuta pracuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualnie
- współpraca z rodziną dziecka polega m.in. na udzielaniu instruktażu, porad, konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
- praca terapeutów uwzględnia zalecenia określone w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię, a także preferencje dziecka, jego zainteresowania oraz ulubione formy aktywności
Więcej informacji można uzyskać w Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych lub telefonicznie:
Informacje na temat programu na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-za-zyciem