Narzędzia ułatwień dostępu
Zamknij
Większa czcionka
Większe odstępy między literami
Większe odstępy między wyrazami
Większa interlinia
Kontrast
Jasność
Nasycenie kolorów
Sepia
Odwróć kolory
Skala szarości
Wyróżnij linki
Wyróżnij nagłówki
Czcionka przyjazna dla dysklektyków
Wyłącz animacje
Ukryj zdjęcia
Zresetuj ustawienia

Program "Za życiem"

Ośrodek Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczy w Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych w Grudziądzu

Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą-miasto Grudziądz a Ministerstwem Edukacji Narodowej dla potrzeb Rządowego Programu Kompleksowego Wsparcia dla Rodzin „Za Życiem” (Priorytet II, działania 2.4 – Utworzenie Ośrodków Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczych za szczególny uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością).

Zespół Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych w Grudziądzu przy ul. Parkowej 25 w latach w latach 2017-2021 pełni funkcję wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego.

Od dnia 12 grudnia 2017 r. w ramach Programu prowadzone są w Zespole Placówek bezpłatne zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  1. Zajęcia te odbywają się na podstawie dostarczonej do Zespołu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
  2. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przeznaczone są dla dzieci, u których została wykryta niepełnosprawność lub zagrożenie wystąpienia niepełnosprawności.
  3. Zajęcia polegają na stymulowaniu rozwoju psychoruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka z uwzględnieniem rozwoju jego aktywności i uczestnictwa w życiu społecznym.
  4. Celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych dziecka, porozumienia się, radzenia sobie z emocjami oraz wsparcie rodziny dziecka.

Do zadań Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego należy:

  • udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka,
  • wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej,
  • wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy,
  • organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt. 1 ustawy – Prawo oświatowe oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów,
  • koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu.

W ramach zajęć, w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, stosowane są m.in. metody, takiej jak:

  • terapia integracji sensorycznej
  • terapia polisensoryczna
  • Snoezelen – sala doświadczania świata
  • terapia behawioralna
  • terapia z wykorzystaniem lalki terapeutycznej „EmpathyDolls”
  • terapia metodą M. Montessori
  • terapia metodą M.CH. Knill
  • terapia metodą A. Tomatisa
  • terapia metodą EEG Biofeedback
  • terapia Makaton
  • metoda dobrego startu
  • wspomaganie rozwoju mowy, porozumiewania się i kompetencji komunikacyjnych
  • terapia ruchu rozwijającego metodą W. Sherborne
  • gimnastyka korekcyjna
  • rehabilitacja ruchowa
  • terapia korekcyjno-kompensacyjna
  • terapia ręki
  • terapia taktylna
  • socjoterapia
  • kynoterapia
  • terapia logopedyczna
  • terapia pedagogiczna
  • terapia psychologiczna

Sposób prowadzenia zajęć:

  • terapeuta pracuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualnie
  • współpraca z rodziną dziecka polega m.in. na udzielaniu instruktażu, porad, konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
  • praca terapeutów uwzględnia zalecenia określone w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię,  a także preferencje dziecka, jego zainteresowania oraz ulubione formy aktywności

Więcej informacji można uzyskać w Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych lub telefonicznie:

56 46 234 26, 609 004 795

Informacje na temat programu na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-za-zyciem