Elementy terapii behawioralnej
Specyfika zaburzeń funkcjonowania dzieci, przede wszystkim w sferze kontaktów społecznych i komunikacji wymaga od nauczyciela szczególnego podejścia. Dla każdego ucznia przygotowywany jest indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, z każdym dzieckiem pracuje się indywidualnie, dobierając odpowiednie metody i form pracy. Podczas zajęć wykorzystujemy kilka podstawowych zasad, które oparte są na podwalinach terapii behawioralnej.
Przede wszystkim:
- zasada małych kroków,
- stopniowania trudności oraz
- wydawania prostych poleceń
- wzmacniania zachowań pożądanych przez nauczyciela.
Podczas zajęć dzieci zbierają żetony które w konsekwencji dają im nagrodę. Dziecko nagrodę wybiera samo i dzięki temu chętnie pracuje podejmując kolejne wyzwania.
Przestrzeganie tych zasad gwarantuje osiągnięcie sukcesu w pracy z dzieckiem. Na sukces dziecka nie składa się tylko praca wychowawcy, ale również współpraca całego zespołu klasowego wraz z rodzicami, jesteśmy otwarci na współpracę z superwizorami i terapeutami dzieci.